tisdag 14 juni 2011

Movietajm!

Nu ska jag göra något galet, något helt crazy och out of the blue!
Jag ska försöka kora dom 15 bästa filmerna enligt mig!
Det är ju ganska svårt att göra en sådan sak. Man har ju sina favoriter, men man har ju fler än 15 favoriter liksom. Men jag ska försöka göra ett försök. Och då måste man förstå att det inte handlar om en massa Oscars nominerade filmer om tragik som är baserade på verkliga händelser med djupa meningar och sådant. Utan om de filmer som jag sett mest av alla under mina levnadsår och som alltid sätter igång en massa känslor när jag ser dem.

Okey, here goes nothing:

1. Lejonkungen
Den måste ju de flesta hålla med om är en bra rulle. Att det var den första filmen jag såg på bio och minns mest från min barndomstid är ju bara plus liksom.


2. Järnjätten
Det vår ett svårt val måste jag säga. Men jag tror att det blir rätt så. Jag tror att jag såg denna film med mina kusiner ungefär två gånger per dag en hel sommar. Kunde alla repliker. Good times!


3. Flykten från Hönsgården
Jag har hittills bara nämnt barnfilmer kom jag på, vilken loser jag måste framstå som... Men hur som haver så kommer Chicken Run på tredje plats eftersom den också var en film som jag och mina kusiner kollade sönder under en sommar.


4. Secret Window
Haha, från barnfilm till skräckfilm. Men den rullen är definitivt en favvo. Jag har en tendens till att kolla sönder filmer, vilket jag även gjorde med denna.
"You stawl mah storyy"


5. Rat Race
Vart ska jag börja. Roligare film får man leta efter. Och även denna tittades sönder en hel sommar med kusinerna. Undra om vi tittade sönder filmer för att vi var så mycket på landet och där fanns det liksom typ två kanaler på TV:n och därför kunde man bara kolla de filmerna man hade med sig. Tragiskt.


6. Casper
Jag älskade Casper när jag var liten. Den var ju riktigt ruggig back then. Men jag tittade på den med lika mycket glädje varje gång ändå.


7. Spirit
Alltså, jag vet inte om jag kanske satte den här för långt ner på listan. Den delar nästan fjärdeplatsen tror jag. Vet inte hur många gånger jag sätt den filmen.


8. Populärmusik från Vittula
Åh min skapare. Jag brukar dissa Svensk film, men fan i mig vad den blev bra. Mikael Niemi är en favorit och dem gjorde honom rättvisa med denna film!


9. The Rocky Horror Picture Show
Jag tror jag har en liten transvestit inom mig. I alla fall så upptäckte jag denna film när jag var typ 11 eller nåt. Fick pappa att köpa den och kollade på den i en vecka non stop.
"Don't dream it. Be it!"


10. Kiss Kiss Bang Bang
Inte en av de söndertittade filmerna men jag skulle nog ärligt talat kunna kolla på denna när som helst. Jag vet inte varför man jag blir på sånt jävla badass humör av den. Asnajs!
Sen att Robert Downey Jr är kattig är ju bara plus.


11. Napoleon Dynamite
Oj, tänkte du där va. Men det är true. Jag vet inte, det är någon slags respekt jag känner för filmen. Den är så mycket mer än vad den är. Eller så är det inte alls det. Jag vet fan inte.


12. Sixteen Candles
En till sån film jag kan kolla på när som helst. Så jävla 80-tal.


13. Cherry Bomb
Irländskt ungdomsdrama. I love it.


14. The Chumscrubber
Amerikanskt ungdomsdrama. I love it.


15. The Science Of Sleep
Jag kommer ihåg när jag och pappa var och såg den på bio. Det var från början inte särskilt många människor i salongen. Men när filmen började och det visade sig att dem pratade franska reste sig alla upp och gick och det var tillslut endast fadern och jag som satt kvar och såg hela filmen. Shit vad dem missade någonting.


Jag har säkert missat typ 100 andra filmer. Men så får det vara.
Nu ska jag sova.